Apple ist bekannt dafür, sich jedes Detail irgendwie schützen lassen zu wollen und dann zu klagen, wenn irgendetwas nur ansatzweise dem Patent nahe kommt. Diesmal waren es keine Anwälte, die den Antrag angefochten haben, sondern das US Patents and Trademarks Office weigerte sich schlicht. Doch auch die Marke „iPad“ könnte wackeln.
Zuerst zum iPad mini. Die kleinere Version des iPad ist ein Verkaufsschlager. Gerüchten zufolge sind 2012 etwa 12 Millionen Geräte verkauft worden, manche sagen, es sei erfolgreicher als das iPad 4. Entsprechend ist Apple daran interessiert, sich iPad mini als geschützte Marke eintragen zu lassen. Das US Patents and Trademarks Office jedoch sagte, daß „mini“ lediglich eine Beschreibung einer Eigenschaft des iPad sei und damit wegen bestehender Gesetze nicht schützbar ist. Einen blauen PC zu verkaufen und die Marke „blauer PC“ schützen lassen zu wollen geht nicht, weil es, wie bereits geschrieben, eine Beschreibung einer Eigenschaft des Geräts ist. Das vollständige Zitat:
The term “MINI” in the applied for mark is also descriptive of a feature of applicant’s product.Specifically, the attached evidence shows this wording means “something that is distinctively smaller than other members of its type or class”. See attached definition. The word “mini” has been held merely descriptive of goods that are produced and sold in miniature form.
See Gen. Mills, Inc. v. K-Mar Foods, Inc.
, 207 USPQ 510 (TTAB 1980) (holding MINI MEAL merely descriptive of concentrated nutritionally-complete food bars);
In re Occidental Petroleum Corp.
, 193 USPQ 732 (TTAB 1977) (holding MINI PELLETS merely descriptive of pelleted fertilizer).The examining attorney has also attached evidence from an internet search showing third party descriptive use of the term “mini” to describe the small size of various handheld digital devices. See attached evidence. Therefore, the wording merely describes a feature of applicant’s goods, namely, a small sized handheld tablet computer
Nun zum iPad an sich. Dies ist bereits eine eingetragene Marke. Die mitgelieferte Ansicht des Prüfers dazu ist interessant, insofern ,wie er iPad in Teile zerlegt und dann mit Wörterbucheinträgen die beschreibende Funktion der einzelnen Teile i-Pad erklärt. In Anbetracht dessen, daß das US Patentamt auch Rechtecke mit abgerundeten Ecken als Markenzeichen akzeptiert, ist alles möglich. Hier noch das entsprechende Zitat:
The term “IPAD” is descriptive when applied to applicant’s goods because the prefix “I” denotes“internet.” According to the attached evidence, the letter “i” or “I” used as a prefix and would be understood by the purchasing public to refer to the Internet when used in relation to Internet-related products or services. Applicant’s goods are identified as “capable of providing access to the Internet”.When a mark consists of this prefix coupled with a descriptive word or term for Internet-related goods and/or services, then the entire mark may be considered merely descriptive.
SeeIn re Zanova, Inc.
, 59USPQ2d 1300, 1304 (TTAB 2000) (holding ITOOL merely descriptive of computer software for use in creating web pages, and custom designing websites for others); TMEP §1209.03(d).The term “PAD” is also descriptive of the applied for goods. The term “pad” refers to a “pad computer”or “internet pad device”, terms used synonymously to refer to tablet computers, or “a complete computer contained in a touch screen.” Please see the attached dictionary definition. In addition, the attached excerpts from third party websites show descriptive use of the term “pad” in connection with tablet computers. This marketplace evidence shows that the term “pad” would be perceived by consumers as descriptive of “pad computers” with internet and interactive capability. Applicant’s goods are identified as “a handheld digital mobile electronic device comprising tablet computer”
(via)